Beoordelen opdrachten

27 november 2020
Terug

Binnen Koers kunnen leerlingen op verschillende niveaus aan vakken werken. Dit maakt het soms lastig om  uiteindelijk goed eenduidig beeld te krijgen van het niveau van de leerling.

De vraag hoe we de leerlingen beoordelen op hun ingeleverde opdrachten of afgeronde missies komt daarbij naar voren.

Omdat er binnen Koers geen duidelijk beleid was op welk niveau opdrachten beoordeeld moesten worden, hebben we hier de volgende keuze in gemaakt.

Leerlingen worden beoordeeld op het instroomniveau of afgesproken werkniveau. Als de opdracht voldoende is afgerond, wordt dat in de portal met een 'V' aangegeven. Is de opdracht voor betreffende niveau niet voldoende afgerond, dan wordt dit met een 'X' aangegeven. 
We kiezen er dus niet meer voor om een opdracht automatisch op een lager niveau af te ronden als het afgesproken niveau niet is behaald. 

Meerdere X-en kunnen duiden dat het afgesproken niveau niet haalbaar is op dat moment en er kan dan gekeken worden met de coach naar het volgen van het vak op een ander niveau.


Waarom deze manier?

We willen graag een duurzaam beeld hebben van een leerling. Te veel ‘hoppen’ tussen de beoordelingen geeft voor het Koers team uiteindelijk geen duidelijk beeld. 
Een duidelijk beeld krijgen van het niveau van de leerling (advies PO) of (duurzaam) niveau bij een bepaald vak, daar gaat het bij om.

Vak volgen op een ander niveau en dan ook op dat niveau beoordeeld worden? Dat kan natuurlijk nadat er goed overleg is geweest tussen leerling, ouders, vakdocent en coach. Het kenbaar maken van de wens om een vak op een ander niveau te volgen kan door het kenbaar te maken via een invulformulier. Dat vind u hier. 
Het ingevulde formulier bespreekt u daarna met de coach.